Cat este de complicat sa gestionezi un magazin online?

Cuprins Articol

Implicatiile unui magazin online – comparatie cu magazinul traditional. In acest articol incercam sa explicam cum sa abordati si mai ales cum sa nu abordati o afacere online.

Opinia generala este urmatoare:

Platesc “un baiat” cu cateva sute de euro (clar sub 1000 de euro) care imi face in cateva zile un magazin online pe o platforma cunoscuta (tip WordPress sau Prestashop) si apoi bubuie vanzarile ca sunt online… si toata lumea e online in ziua de azi. Ce poate fi asa complicat? Iau niste produse de la o firma “de afara” (gasita tot pe net), le pun pe site cu un adaos si de maine fac bani. Nu?

Nu. Sunt doar bani aruncati si pierdere de timp.

Iata de ce:

Cand iti face “un baiat” magazinul-ul online de cateva sute de euro, site-ul in cauza va fi facut ca sa fie… doar facut. “Baiatul” va urmari strict indicatiile antreprenorului fara sa isi bata capul sa creeze un instrument real de marketing care sa atraga vizitatori si conversii (adica vanzari in exemplul nostru).

Mare majoritate a noilor antreprenori nu au cunostinte in domeniu si nu pot evalua calitatea magazinului online decat prin prisma design-ului care va fi creat sa placa antreprenorului si nu segmentului tinta si cu atat mai putin motoarelor de cautare. Cel mai adesea segmentul tinta nu este definit. Cel mai adesea nu exista un business plan si nici o strategie de marketing, iar in cele mai multe cazuri, bugetul alocat noului business este limitat la cele cateva sute de euro pentru crearea magazinului online si probabil la inca niste sute destinate achizitionarii produselor. Si o sa intrebati probabil “ce altceva ar mai fi de platit?”. Cititi articolul pana la final si veti afla.

La prima vedere magazinul online pare mult mai usor de realizat decat un magazin traditional (fizic). Si se gasesc in acest sens milioane de argumente: ca nu exista costuri cu angajati, ca nu exista costuri pentru birouri si/sau depozit etc.

Haideti sa ne imaginam urmatoarea situatie:

Un magazin traditional va avea nevoie de un spatiu special amenajat. Alegerea se face de obicei in functie de expunere (de a fi vazut). Cu cat e mai “in drum”, mai la strada, cu cat este mai aglomerat locul, cu atat mai bine. Lumea trece pe strada, prin fata magazinului, il observa, iar unii decid sa intre, iar din acestia o parte cumpara ceva.

Acelasi lucru este valabil si in cazul unui magazin online, insa sunt foarte putini sunt cei care isi pun aceasta problema. Asa cum spuneam mai devreme, opinia generala este ca magazinul este online si acest lucru este suficient ca toti suntem online intr-un fel sau altul. Nimic mai neadevarat. Prin fata magazinului online nu trece nimeni. Un magazin online reprezinta initial doar un nou numar pe un server. Este ca si cum ti-ai schimba numarul de telefon si te intrebi de ce nu te suna nimeni desi toti avem telefoane.

Daca faci un magazin online (din acela frumos de cateva sute de euro), facand o paralela la magazinul traditional, este ca si cum ai face un Mall superb in mijlocul unei paduri si nu ai spune nimanui. Sau cel mult ai anunta prietenii din lista de facebook. In situatia aceasta vei avea probabil cateva vizite (de la prieteni) in prima luna, probabil vei face si o vanzare sau doua, apoi se face iarasi liniste.

Lucrurile ar sta cu siguranta altfel daca te-ai mobiliza sa faci cumva un drum foarte accesibil dintr-o artera principala catre Mall-ul din mijlocul padurii. Numarul de vizite in Mall ar creste semnificativ daca ai pune si niste panouri de informare/directionare pe artera principala care sa anunte existenta Mall-ului. Ca sa nu mai vorbim de cum s-a reflecta in vanzari daca ai oferi niste discount-uri si ai face acest lucru cunoscut in cateva anunturi intr-un ziar local sau ai avea cate 30 de secunde cu regularitate pe postul de radio sau TV.

Iar la final va trebui sa va asigurati ca aveti suficient personal administrativ a carui preocupare este ca Mall-ul sa fie in permanenta curat, intretinut, ca se schimba becuri atunci cand cele vechi s-au ars, ca se ridica si se coboara barierele de la parcare, ca merg scarile rulante, ca nu pocnesc tevile din toalete si asa mai departe.

magazin online svo.ro

Ei bine, toate aceste lucruri se aplica si in cazul magazinelor online astfel:

Spatiul special amenajat destinat activitatilor de comert al unui magazin traditional este reprezentat, in cazul unui magazin online, de server-ul pe care acesta este gazduit si de platforma in sine. Serverul va ofera parte din viteza si securitate, iar platforma va ofera functionalitatea si aspectul. Ati alege sa va deschideti un magazin traditional intr-o locatie ieftina, greu accesibila, intr-o zona rau famata, cu o poarta care nu se incuie bine (fara sa aveti posibilitatea sa faceti reparatii) doar pentru ca acest spatiu va este oferit cu 150 lei/an? Riscul e cam mare. Acelasi lucru este valabil si in cazul serverelor de 150 lei/an. Serverul este precum o casa – daca vrei ceva ieftin te orientezi catre o zona nasoala si probabil cu un grad scazut de siguranta, iar daca vrei ceva de calitate, rapid si sigur, acest lucru se va simti in cost.

Revenind la Mall…

Drumul accesibil – Daca ati construit Mall-ul in acea zona superba in mijlocul padurii va trebui sa va asigurati ca oamenii pot ajunge cu masina pana acolo. In acest caz ar fi o idee buna sa transformati drumul forestier in sosea. Veti face in asa fel incat Mall-ul sa fie accesibil si sa se poata ajunge cu usurinta la el. In cazul magazinului online acest lucru se numeste optimizare de viteza – extrem de importanta pentru utilizator si pentru motoarele de cautare.

Apoi semnalizarea din exemplul nostru care se refera la optimizarea SEO in cazul unui magazin online. Aceasta se face tinand cont de mai multe aspecte din cadrul site-ului dar si din afara acestuia si nu se poate automatiza (adica trebuie facuta “de mana” in cazul fiecarui magazin/site in parte). Sigur ca se pot comanda 10 indicatoare la dreapta si 10 la stanga insa amplasarea lor corecta in functie de specificul locatiei face toata diferenta, iar acest lucru se poate realiza doar de mana la fata locului (in cod in cazul magazinului online). Aceste marcaje au rolul de a directiona corect motoarele de cautare (ex: Google) pentru a intelge site-ul urmand ca acestea (in functie de ce gasesc in continut/magazin) sa semnalizeze la randul lor utilizatorii interesati de produsele sau serviciile pe care le oferiti. Mai mult decat atat, Google te incurajeaza sa ii dai o harta a siteului (literalmente) – aceasta se numeste sitemap.xml si multe alte indicatii de orientare astfel incat inteligenta artificiala a motorului de cautare si algoritmii acestuia sa se poata orienta si sa inteleaga ce ofera site-ul tau.

Publicitatea magazinului online: Oricat de bine ar fi codat magazinul si oricat de bine ar fi optimiazat, fara o promovare adecvata este foarte posibil sa nu aduca rezultate. Optimizarea SEO se vede in timp – primele rezultate pot sa apara si dupa 2-3 luni, iar rezultatul final real se poate vedea si dupa un an si jumatate. Cu alte cuvinte optimizarea SEO nu aduce rezultate imediate – aste e o chestie ce tine de algoritmii folositi de Google si nu de calitatea optimizarii. Campaniile de promovare online prin Google Ads si Facebook Ads aduc rezultate imediate (daca sunt realizate corect).

Curatenia si intretinere: In cazul unui magazin online aceste lucruri sunt critice cand vine vorba de functionalitatea pe termen lung, iar mentenanta unui magazin online cu trafic nu este un lucru usor sau de ignorat daca vreti sa nu cedeze cand iese din garantie. In spatele unui magazin online sunt zeci de baze de date care reactioneaza la fiecare click al fiecarui utilizator, la fiecare cerere facuta de server, la fiecare cerere facuta de motoarele de cautarea – acestea pot suferi sute de modificari zilnic asadar sunt active si in continua “miscare” din momentul in care au fost generate. Ganditi-va la bazele de date ale magazinului online ca la motorul masinii pe care o conduceti zilnic – daca nu ii faceti reviziile regulate si nu ajustati acolo unde este necesar atunci cand este necesar, este inevitabil ca acestea sa nu cedeze intr-o buna zi indiferent daca pe capac scrie Logan sau Maybach.

In concluzie: 

Daca ati investit sub 1000 de euro intr-un magazin online si au trecut 3 luni si nu ati facut nici o vanzare, cel mai probabil va trebui sa alocati un buget, sa faceti un plan de afaceri si o strategie de marketing. Apoi luati legatura cu un developer real care sa va refaca magazinul online in baza strategiilor dvs si sa il posteze pe un server bun. Apoi luati legatura cu un specialist in SEO care sa va optimizeze site-ul. Apoi luati legatura cu specialisti in campanii de promovare online care sa inceapa sa aduca clienti. Si nu in ultimul rand asigurati-va ca magazinul functioneaza 24/7 cu un contract de mentenanta regulata (lunara). 

Si ca sa raspundem la intrebarea initiala, gestionarea unui magazin online este cel putin la fel de grea ca aceea a unui magazin traditional si cel putin la fel de costisitoare. Nu veti interactiona cu un portar la intrare ci cu administratorul serverului, nu veti avea de-a face cu muncitori constructori pentru amenajari interioare ci cu o echipa de marketing, de web development si web design, nu veti apela la primarie pentru semnalizarea magazinului ci la un specialist SEO si nu veti da socoteala pompierilor sau sanepidului pentru eventualele nereguli din magazin ci va va amenda insusi Google fara drept de apel cu pozitia magazinului online in paginile rezultatelor de cautare care este mai grava decat cateva milioane vechi cu sau fara chitanta pentru ca acest lucru se va reflecta instant in vanzari.

Distribuie:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
SVO Web Design Agency BLOG

Alte articole

WEB DESIGN