Cum integram emotia in proiectarea unui magazin online

Cuprins Articol

Emotia in proiectarea unui magazin online prezinta o deosebita importanta. Poti avea, poate, cel mai rapid magazin online, sau poate cea mai prietenoasa interfata, insa, pentru a optimiza conversiile, trebuie sa ne aplecam si asupra altor aspecte decat cele tehnice. Cu totii ne-am entuziasmat de o cumparatura intr-un fel sau altul, asa ca ne este cunoscut faptul, ca shopping-ul este si o experienta emotionala.

Cu fiecare pas pe care-l parcurgem cu atat suntem mai incantati, incepand de la explorarea produselor online, pana la desfacerea coletului. Atunci cand cumparam online un produs sau serviciu, ne dam seama ca suntem neasteptat de incantati.

Ne-am propus sa exploram motivele pentru care trebuie sa luam in calcul introducerea continutului emotional in cadrul procesului de creare al unui magazin online. Vom vedea si care sunt avantajele folosirii continutului emotional, cum contribuie acesta la cresterea afacerii dumneavoastra de comert online si cum sa-l integram in magazinul online.

Shopping-ul este bazat pe emotie

Nu avem cum sa negam incantarea pe care o genereaza o cumparatura, indiferent ca este vorba despre o persoana careia ii place sa stea toata ziua prin Mall, sau poate alta care prefera shopping-ul online. Companiile de publicitate si agentiile de marketing au integrat de mult timp conceptul de emotie in tacticile lor, pentru a determina clientii sa cumpere produse si servicii.

O campanie publicitara care induce un anume sentiment, poate stabili succesul cu care brand-ul ajunge la publicul tinta dorit. De cele mai multe ori, cumparaturile pe care le facem, nu au o motivare rationala, emotiile ne-au dictat decizia.

Oamenii de stiinta sprijina acest argument; Laureatul Premiului Nobel, Daniel Kahnerman confirma. Potrivit teoriei sale, regiunea creierului uman, pe care o numeste Sistemul 1, joaca un rol in luarea deciziilor. Se bazeaza pe sentimente si emotii pentru a face alegeri si este mai intinsa si mai rapida decat regiunea creierului ce se bazeaza pe logica, pe care a denumit-o Sistemul 2.

Acestea nu sunt doar opiniile lui Kahneman. Studiile de Neuroimagistica arata ca centrele emotionale ale creierului opereaza mai rapid decat cele care proceseaza informatii, in timpul evaluarii unui produs. Aceleasi studii, arata ca aspectul emotional al unui clip publicitar are un efect substantial mai mare in convingerea cumparatorului, fata de continutul efectiv al reclamei.

Spre exemplu: O reclama pentru o firma de incaltaminte afiseaza o pereche de expadrile purtate de catre o persoana ce se plimba pe malul marii. Mesajul este: “pentru fiecare pereche cumparata, noi donam alta pereche pentru copiii defavorizati”

Dar cum sa facem sa atragem si sa inducem emotia la nivel digital?

Magazinul online si emotia

Tehnologia ne ofera multe instrumente pentru a monitoriza si utiliza comportamentul cumparatorilor. In multe privinte, magazinele online, nu mai sunt orientate catre interactiunea umana, ci sunt doar mai convenabile. Dar sa ne bazam doar pe acest aspect, ca magazinele online sunt doar un fel avantajos de a face cumparaturi, ar fi o abordare gresita. Vanzarile online si marketingul nu sunt de ajuns pentru a avea o imagine completa despre cumparatori. Cei care studiaza piata, trebuie sa masoare si indicatorii emotionali precum entuziasmul, nerabdarea, pentru a intelege total publicul caruia i se adreseaza produsele/serviciile.

Din anumite puncte de vedere, precum cel al informatiei de marketing, se pot folosi tehnici de tipul celor care induc speranta, cu informatii de felul “numai 2 articole ramase in stoc”, care pot conduce la urgentarea achizitiei. Combinand un bun site web cu un continut excelent, putem induce emotii care sa conduca la luarea unei decizii de achizitie. Asta inseamna ca, proprietarii magazinelor online, impletind datele curente cu accente care ating emotional, pot sa aduca un mult mai mare grad de implicare al clientilor lor, realizandu-se astfel mai multe conversii.

fata fericita cu laptop

Cum putem valorifica emotia in cadrul magazinului nostru online:

Atunci cand intelegem puterea beneficiilor pe care le aduce componenta emotionala in cadrul comertului online, ne gandim cum ar putea fi aceasta de ajutor si in cazul magazinului nostru online. S-ar putea sa para putin dificil pentru developerii de magazine online, cei care, prin natura pregatarii lor, sunt orientati catre latura tehnica. Oare cum vrem sa-i facem pe vizitatorii nostri sa se simta? Cum putem realiza acest lucru? Cum putem evalua plusul de valoare pe care il aduce crearea unui magazin online inteligent realizat si din punct de vedere emotional?

Desi putem simti mii de emotii, doar o parte dintre acestea pot fi un avantaj intr-un context comercial. Printre ele sunt: bucuria individualitatii, speranta, starea de bine, libertatea, fericirea si sentimentul de apartenenta.

Prin mai buna intelegere a sufletului si mintii cumparatorilor, putem genera o rata mult mai eficienta a conversiilor.

Iata cateva sfaturi despre cum putem sa canalizam emotiile cu ajutorul magazinului online:

  • Nu folositi sabloane plictisitoare sau cu un design neinteresant.

Chiar daca magazinul online este complet operational si practic, este posibil sa nu insufle personalitatea unica a brand-ului, necesara pentru a atrage un raspuns emotional din partea vizitatorilor. Atunci cand preturile sunt singura deosebire intre magazinul vostru online si un altul, nu exista nici un prag care sa opreasca utilizatorul ce se afla in cautarea unei experiente de calitate.

In acelasi mod, puteti face utilizarotii sa simta ca sunt apreciati pentru ceea ce sunt si sa-i faceti sa relationeze mai bine cu Brand-ul vostru. Designul si emotia sunt strans legate, asa ca, asigurati-va ca incorporati personalitatea brand-ului in designul magazinului online, astfel incat sa inspire o reactie emotionala unica din partea utilizatorilor.

  • Asigurati un UX fluid si fara efort.

Pentru a facilita procesul de conversie si pentru ca achizitia sa nu se transforme dintr-una emotionala doar in una rationala:

  1. Asigurati o experienta care sa nu necesite nici un efort;
  2. Informatiile privitoare la checkout trebuie sa fie foarte clare si usor de citit astfel incat sa se risipeasca temerile cu privire la securitatea datelor introduse;
  3. Pastrati procedura de checkout convingatoare si onesta, urmarind intotdeauna scopul propus.

Usurinta in parcurgere a unui magazin online bine organizat, se datoreaza in mare parte si existentei unui checkout fara efort. Tot asa trebuie sa tinem cont de UX design in afara site-ului, pentru a pastra vie legatura cu clientii nostri si a-i putea fideliza.

Folositi medii vizuale pentru a invoca emotii

Instrumentele puternice care pot atinge rapid emotional publicul sunt fotografiile si videoclipurile; imaginile constituie baza formarii legaturii cu clientii, indiferent daca sunt facute intr-un studio foto sau intr-o locatie iluminata artificial.

Chiar daca descrierea produsului este esentiala in alegerea acestuia, o imagine atrage un raspuns emotional mult mai rapid, iar un videoclip de prezentare a produsului, cu atat mai mult. Odata cu evolutia solutiilor tehnice de prezentare a produselor, dispunem de multiple optiuni. Putem incarca fotografii intr-un editor de creatie video, avand astfel posibilitatea de a vedea ce impact are acest format asupra utilizatorilor.

Functiile noastre cognitive au un rol vital in perceptia  expresiilor faciale, ceea ce inseamna ca suntem foarte atenti la imaginile ce infatiseaza chipuri expresive. Folosind in paginile magazinului online, imagini cu fete umane, ne poate ajuta sa captam atentia potentialilor clienti.

  • Creati un mediu personal.

Una dintre cele mai pozitive emotii omenesti este aceea de a stii ca ii pasa cuiva de sentimentele tale. Fiecare companie care ruleaza un magazin online stie cum sa profite in urma unei bune politici orientate catre nevoile clientului. Chiar si asa, daca ne dam silinta sa aducem inca ceva in plus, vom observa cum efectul este si mai semnificativ.

Unii comercianti monitorizeaza daca clientii se reintorc si care au fost cumparaturile lor anterioare. Ei folosesc aceste informatii pentru a face recomandari personalizate clientilor lor, folosind tehnologiile de inteligenta artificiala. Aceste recomandari “cu dedicatie” ii fac pe clienti sa se simta speciali, apreciati si deci ii implica si mai mult emotional.

Companiile trebuie sa-si tina clientii aproape, chiar daca ei au efectuat deja cumparatura, ei pot reveni ulterior ori de cate ori au nevoie. Cu cat mai multa incredere capata utilizatorii intr-un anumit magazin online, cu atat mai probabil este ca ei sa cumpere tot din acelasi loc. Tot asa, cu cat se simt mai atrasi de un anumit brand, cu atat mai posibil este ca ei sa devina clientii acelui magazin online.

Folosirea continutului emotional care se adreseaza sentimentelor umane, chiar si la nivelul de comert online, poate sa aduca companiilor un castig substantial, prin transformarea utilizatorilor din privitori curiosi, in potentiali clienti si apoi in cumparatori fideli.

emotia cuplu cu card

Concluzie

Psihologia umana joaca un rol important atunci cand concepem designul UX. Iar emotia si UX sunt doua din componentele care functionaza “mana-in mana” si pot face diferenta intre platforme de comert online de succes si cele falimentare. Cautati sa tineti cont de toate aceste elemente de detaliu in proiectarea unui magazin online.

SVO Web Design Agency BLOG

Alte articole